10 RAD, JAK PŘEDEJÍT VYHOŘENÍ

V minulém článku jsme vám přinesli 8 tipů, jak odhalit hrozící syndrom vyhoření. Často není snadné odhalit tuto hrozbu včas, protože málokdy věnujeme sami sobě dostatek času a pozornosti, abychom drobné příznaky identifikovali. Pokud však máte dojem, že vám, nebo někomu ve vašem okolí hrozí vyhoření, nezavírejte před tím oči…přečtěte si, jak by měla vypadat první pomoc a především, jak vyhoření efektivně předcházet.

Syndrom vyhoření se do vašeho života může vplížit pomalu a naprosto nepozorovaně. Vyvíjí se dlouho, a pokud syndrom přeroste přes určitou hranici, léčba je zdlouhavá a následky velmi rozsáhlé. Rozvinutý syndrom vyhoření je vždy nutné řešit s odborníky a neodkládat vyhledání odborné pomoci. Pokud však tušíte, že vám vyhoření možná hrozí, ale ještě nejste v pokročilé fázi, nebo jste v ohrožené skupině lidí, můžou vám pomoci následující tipy pro předcházení a první pomoc při hrozícím vyhoření.

  1. Úspěch je i to, že se vám problém podaří identifikovat

Už jen to, že si uvědomíte a přiznáte, že vám hrozí problém je prvním krokem k úspěšnému řešení.

  1. Naučte se odpočívat

Vaše zásoba energie je omezená a na dluh nelze fungovat dlouhodobě bez následků. Zahoďte výčitky, že odpočíváte. Naučte se dovolit si odpočinout a vypnout, ať už odpočíváte nicneděláním nebo aktivně sportem.

  1. Zařaďte pomalejší rychlost

Nesnažte se z jedné činnosti do druhé. Uvědomte si, že jste také jen člověk a každý máme své limity.

  1. Plánujte čas a stanovte si priority

Plánování souvisí s předchozím bodem. Naučte se rozlišovat mezi opravdu důležitými věcmi a aktivitami, které mohou počkat. Soustřeďte se na podstatné aktivity dle vašich priorit.

  1. Zdraví a zdravá životospráva

Zdraví máte jen jedno a zdravá životospráva přispívá předcházení civilizačních chorob, únavě a s tím spojeného stresu. Myslete na sebe. Tělo vám dává varovné signály včas, buďte na něj hodní.

  1. Snižte nároky na sebe i druhé

Vysoké nároky kladené na sebe i na okolí vytváří velká očekávání a tím se vystavujete i nadměrnému stresu. Připusťte si, že člověk, tedy i vy, jste nedokonalá bytost a můžete si dovolit chybovat.

  1. Naučte se říkat ne

Nenechte své ostatní vás přetěžovat. Zde opět platí to, že máte myslet na sebe. Nebojte se odmítnout, pokud cítíte, že je toho na vás moc, nestíháte, nebo prostě potřebujete jen zvolnit.

  1. Nebojte se požádat o pomoc

Požádat o pomoc je lidské, nemusíte na vše být sami a nemusíte si lámat hlavu se vším sami. Často pomůže jen to, že něco sdílíte s ostatními.

  1. Myslete pozitivně

Pozitivní mysl je základ. Zahoďte negativní myšlenky, podívejte se na vše z té lepší stránky a oceňte věci, které v životě mají opravdovou hodnotu.

  1. Vyjadřujte své pocity, svěřte se s problémy